نخستین همایش بین المللی مبانی نظری و فلسفه کتابداری و اطلاع رسانی

نخستین همایش بین المللی مبانی نظری و فلسفه کتابداری و اطلاع رسانی توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با همکاری دانشکده کتابداری دانشگاه تهران و انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در اردیبهشت ماه سال 1390 برگزار خواهد شد. از اساتید، محققان، دانشجویان و ساير علاقه مندان فرهیخته دعوت می شود تا با ارائه مقاله در همایش حاضر شرکت فرمايند.
 
مهلت ارسال چکیده: 15/11/1389
 
محورهای همایش
۱- هویت کتابداری و اطلاع رسانی
-         کتابداری و اطلاع رسانی؛ حرفه خدمت مدار تا رشته دانشگاهی پژوهش مدار
-         جنبه های توصیفی و هنجاری کتابداری و اطلاع رسانی
-         ارتباط کتابداری و اطلاع رسانی با رشته های دیگر
-         نقش کتابداری و اطلاع رسانی در تحقیقات میان رشته ای
۲- نظریه پردازی در کتابداری و اطلاع رسانی
-         نسبت نظریه و روش
-         اجزای نظریه یا مراحل ساخت آن
-         جایگاه مدلهای نظری در تحقیق
-         خلاقیت و نظریه پردازی
-         نظریه های رقیب در باره ربط، بازیابی، ذخیره، سازماندهی و پردازش، رفتار اطلاع يابي و مانند آن
۳- کتابداری و اطلاع رسانی و فلسفه اطلاعات
-         پارادایم شناسی و اطلاع شناسی
-         علم و اطلاع و نسبت آنها با هم
-         ارزش فرانظریه ای فلسفه اطلاعات
-         کتابداری و اطلاع رسانی به مثابه فلسفه کاربردی اطلاعات
-    مفهوم شناسی اطلاع در فلسفه و حکمت اسلامی (شامل فلسفه اطلاعات(علم و معرفت) از دیدگاه نظریه پردازان برجسته اسلامی و غربی
۴- کتابداری و اطلاع رسانی و کثرت گرایی روش شناختی
-         روشهای کمی و کیفی
-         تقلیل گرایی
-         روشهای بدیل (نظریه های داده بنیاد، تحلیل گفتمان، تحلیل روایت، قوم نگاری و ...)
۵- فرا نظریه ها (رهیافت های نظری) در کتابداری و اطلاع رسانی
-         رهیافت پوزیتیویسم
-         رهیافت پست مدرن (پسا ساختارگرایی، و شالوده شکنی ...)
-         رهیافت واقع انگاری انتقادی
-         رهیافت نوپراگماتیستی
-         رهیافت انتقادی (مکتب فرانکفورت)
-         رهیافت هرمنوتیکی
-         رهیافت برساخت انگارانه constructivism
۶- اخلاق اطلاعات
-         اخلاق اطلاعات چند فرهنگی multicultural information ethics
-         اخلاق اطلاعات از منظر اسلامی
-         مکاتب اخلاق هنجاری و اخلاق اطلاعات (وظیقه گرایی، پیامدگرایی، اخلاق فضیلت، اخلاق حق مدار و ...)
-         اخلاق اطلاعات و فرا اخلاق
۷- چالش های موجود در کتابداری و اطلاع رسانی
-         تعریفها و نقد آن و رابطه آن با نامگذاری
-         کتابداری و اطلاع رسانی؛ رشته با میان رشته
-         مفاهیم بنیادی اسلامی و ایرانی در کتابداری و اطلاع رسانی
-         استناد و بایدهای آن در علم الحدیث، علم الرجال و علم کلام
      -    مبانی نظری برنامه‌ریزی آموزشی در کتابداری و اطلاع‌رسانی»
-         دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی (ضرورت و بایدها؛ گروههای پیشنهادی)
8- طبقه بندی علوم و کتابداری و اطلاع رسانی
-         اهمیت طبقه بندی علوم و نقش آن در ساماندهی علم و معرفت
-         طبقه بندی زیر ساخت بازیابی اطلاعات
-         نقش طبقه بندی علوم در تعریف کتابداری و اطلاع رسانی
-         طبقه بندی علوم و مدیریت دانش
-         طبقه بندی علوم و سرمایه های دانشی
-         تداخل و ترابط علوم و طبقه بندی
 
علاقه مندان می توانند چکیده مقالات خود را از طریق lis-philosophy@nlai.irو یا آدرس تهران بزرگراه حقانی بعد از ایستگاه مترو بلوار کتابخانه ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به دبیرخانه همایش ارسال فرمايند.
منبع:http://nlai.ir/Default.aspx?tabid=2085
 

ویکی چیست؟

تاریخچه
"ويكی ويكی" كه بازتكرار كلمهٔ "ويكی" است، در زبان محلی اهالی هاوايی معنی "سريع"، " تر و فرز " می‌دهد. در زبان انگلیسی اگر «ويكی» را سر نام کلمه ای بگذاريم معنای «آن‌چه می‌دانم اين است » به آن کلمه افزوده می گردد. نظیر کلمه ویکی پدیا  (بزرگترین دانشنامه آزاد آنلاین جهان) که از دو کلمه مستقل ویکی + پدیا  (از ریشه کلمه encyclopedia) ایجاد شده است و مفهوم مشارکت جمعی کاربران در تکمیل دانشنامه را در دل خود دارد. اولين ويکي ايجاد شده در اينترنت، در سال ۱۹۹۵ توسطوارد کانينگهام و با نام ويکي‌ويکي‌وب ايجاد شد.

در حوزه فناوری اطلاعات اصطلاح‌ ‌ویکی برای شناسایی نوع ویژه ای از فرامتن‌ها  و یا نرم‌افزارهای مشارکت‌گرای تولیدکنندهٔ آن‌ها به کار برده می‌شود.

ویکی چیست؟
ويكی مجموعه صفحات وبی ا‌ست كه محتواي آن ها بصورت مشاركتی تولید شده و فرایند توسعه آن نیز در مدل مشارکتی توسط مکانیزمی خاص مدیریت می شود. مشارکت کننده ها می توانند بصورت عام و یا کسانی باشند که دسترسی آن ها به نرم‌افزار سرويس‌دهنده ويكی مشخص شده است. در واقع ويکي‌ها به کاربران اين اجازه را مي‌دهند که بدون دانش برنامه‌نويسي اقدام به ايجاد صفحات وب درباره موضوعات مختلف بکنند. ويكی‌ها با واسط كاربری نسبتا ساده ای امكان توليد فرامتن و استفاده از زبان‌های نشانه‌گذاری  را فراهم می‌آورند و اغلب برای ايجاد پایگاه‌های وب گروهی و ارتقای پایگاه‌های اجتماعی و تحقق مديريت دانش به كار برده می‌شوند. در ویکی کاربران این اجازه را دارند که  محتوای صفحات سایت را ویرایش کنند، صفحات جدید ایجاد کنند و حتی صفحات موجود را حذف کنند. با استفاده از این ویژگی، کاربران می‌توانند به سرعت و بدون نیاز به دانش فنی خاص، درباره موضوعات مختلف صفحاتی را ایجاد کنند و با کمک کاربران دیگر آن‌ها را به مرور زمان کامل کنند.
در یک سیستم ویکی، از تمام تغییرات ایجاد شده توسط کاربران، یک نسخه پشتیبان نگاه داشته می‌شود تا در صورت بروز اشتباه و یا هرگونه خرابکاری در محتوای یک ویکی، بتوان به راحتی یک نسخه سالم را جایگزین آن کرد.

مزاياي ويکي‌ها
ایجاد ویکی در سازمان ها مزایای بسیاری را به همراه دارد، از جمله آن ثبت شدن دانش محدود افراد در موضوعات مختلف و پیوند خوردن این دانش های محدود با یکدیگر و تولید دانشی وسیع و جامع در سرتاسر سازمان می شود. ویکی با عث می شود تا افراد در رقابتی شدید برای تکمیل اطلاعات و اظهار اطلاعات خود در هر زمینه ای اعم از حوزه های تخصصی سازمان و سایر موارد، قرار گیرند و در نتیجه سازمان از پایگاه داده ای مملو از اطلاعات، دانش و تجربیات برخوردار می گردد که هر روز نیز بر غنای آن افزوده می گردد.


ویکی پدیا
در حال حاضر ویکی‌پدیا  بزرگترین و معروف‌ترین سایت ویکی است. این سایت یک دانشنامه آزاد آنلاین با حدود 270 زبان است که بیش از 14 میلیون مقاله را در موضوعات مختلفی در خود جای داده که تمام مطالب آن توسط مردم عادی (بیش از 21 میلیون نفر کاربر) از سراسر جهان نوشته و ویرایش می‌شود.

دیپلوپدیا
دیپلوپدیا یک دانشنامه آنلاین متعلق به وزارت امور خارجه آمریکا بر گرفته از اطلاعات آن می باشد. این دانشنامه آنلاین بصورت ویکی راه اندازی شده است که وب سایتی است که امکان ویرایش آن توسط مرورگرهای وب مهیا شده است. بر طبق اصول و قواعد دیپلوپدیا کسانی که به آن دسترسی دارند (این دسترسی محدود به کارکنان وزارت امور خارجه آمریکا می باشد.) برای مشارکت تجربی، دانشی و تخصصی  در محتوای ارسالی دیگران که در قالب مقالات، بحث و مذاکره و سایر موارد می باشد، دعوت و تشویق می شوند.
دیپلوپدیا به سرعت تبدیل به یک مرجع و نقطه آغاز در تمامی موضوعات مرتبط با واحدهای مختلف وزارت امور خارجه دولت آمریکا شده است.
برخلاف ویکیپدیا که یک ویکی از نوع عام است و افراد می توانند بصورت ناشناس در توسعه آن مشارکت نمایند، تمامی افرادی که در دیپلوپدیا مشارکت می نمایند (همکاری در توسعه مقاله ها، ویراستاری مطالب و یا انجام بحث و گفتگو) بوسیله مکانیزم های امنیتی نظیر ایمیل و یا نامشان احراز هویت می شوند.
تمامی مقالات موجود در دیپلوپدیا می بایست از منظری بیطرفانه نگارش شده و گسترش داده شوند.

منابع

http://en.wikipedia.org/wiki/Wiki
http://www.idevcenter.com/wikis/help
http://siavoshs.wikispaces.com
http://www.state.gov/m/irm/ediplomacy/115847.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Diplopedia